Forslag til lov om proces i administrative straffesager på skatteområdet

Til Skatteministeriet

Ved mail af 28. juni 2024 har Skatteministeriet hørt Dommerforeningen over et udkast til forslag til lov om proces i administrative straffesager på skatteområdet (skattestraffesagsloven).

Udkastet har været drøftet i Dommerforeningens bestyrelse og giver ikke foreningen anledning til bemærkninger i forhold til de foreslåede regler, som i vidt omfang viderefører det allerede gældende og derudover tilføjer yderligere retsgarantier.

Dommerforeningen finder dog anledning til at bemærke, at den foreslåede udvidelse af retten til forsvarerbeskikkelse må forventes også at medføre meromkostninger hos domstolene i form af et øget antal sager om beskikkelse. Dette ses ikke omtalt i forslaget, og forslagets bemærkninger giver ikke grundlag for at vurdere omfanget nærmere.

Der henvises til ministeriets j.nr. 2023-5799.

På vegne af

Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening