Ændring af straffeloven

Til Justitsministeriet

Ved mail af 16. september 2024 har Justitsministeriet hørt Dommerforeningen over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom).

Udkastet har været drøftet i Dommerforeningens bestyrelse.

Anvendelsen af foreningsforbud i indsatsen mod bandekriminalitet samt håndhævelsen af sådanne forbud er emner af udpræget retspolitisk karakter, som Dommerforeningen som udgangspunkt ikke ønsker at udtale sig om.

Dommerforeningen finder imidlertid anledning til at bemærke, at indholdet af og formålet med det foreslåede egnethedskriterium kan give anledning til tvivl, og at udvidelsen af det strafbare område derfor kan være vanskeligt at fastlægge på forhånd.

Med udkastets bemærkning om, at det ”ikke længere [vil] være en betingelse for overtrædelse af bestemmelsen, at der med en handling reelt er tale om en videreførelse af foreningen” fremstår det således uklart, om det er hensigten også at straffe deltagelse i forsamlinger og aktiviteter, som af udenforstående kan opfattes som en videreførelse af en forbudt forening, selv i situationer, hvor det må lægges til grund, at dette faktisk ikke er tilfældet.

I betragtning af at de aktiviteter, der er beskrevet i udkastet, omfatter private og offentlige forsamlinger, som også vil kunne bestå af personer, som ikke har direkte tilknytning til en forbudt forening, må det forventes, at der vil kunne opstå afgrænsningsproblemer i situationer, hvor personer henholdsvis med og uden tilknytning til en forbudt forening forsamles fx i socialt eller politisk øjemed. Det er derfor påfaldende, at der i udkastet ikke er bemærkninger om ændringens forhold til grundlovens § 79.

Dommerforeningen bemærker dog også, at rækkevidden af den foreslåede bestemmelse under alle omstændigheder vil henhøre under domstolenes konkrete vurdering.

Der henvises til ministeriets sagsnr. 2024-08376.

På vegne af

Mette Lyster Knudsen